Bokrecension: hur jag lever nu av Meg Rosoff

författare: Meg Rosoff

Genre: YA/ Dystopian

Utgivare: Wendy Lamb Books (USA)/ Puffin (Storbritannien)
Publiceringsdatum:April 2006 / juni 2010 (UK – re edition)
pocketbok: 194 sidor

”varje krig har vändpunkter och varje person också.”

femtonåriga Daisy skickas från Manhattan till England för att besöka sin moster och kusiner som hon aldrig träffat: tre pojkar nära hennes ålder och deras lillasyster. Hennes moster går iväg i affärer strax efter att Daisy anländer. Nästa dag går bomber ut när London attackeras och ockuperas av en namnlös fiende.

när strömmen misslyckas och system misslyckas blir gården mer isolerad. Trots kriget är det ett slags Eden, utan vuxna ansvariga och inga regler, en plats där Daisy ’ s otroliga band med sina kusiner växer till något sällsynt och extraordinärt. Men kriget är överallt, och Daisy och hennes kusiner måste leda varandra till en värld som är okänd på det läskigaste, mest elementära sättet.

fristående eller serie: fristående.

hur fick jag den här boken: köpt.

varför läste jag den här boken: Den har varit på vår radar länge, länge.

recension:

jag hade väntat på att läsa Hur jag lever nu länge nu, särskilt efter att ha läst recensioner av några av mina favoritbloggar (och av några tidningar också, men vem bryr sig om dem? Jag litar på mina favoritbloggar så mycket mer. Angie namngav till och med sitt bedårande barn efter en karaktär i den här boken) och slutligen kom tiden med YAAM.

det är inte svårt att hitta vad som gör hur jag lever nu så övertygande läsning: dess stämningsfulla, atmosfäriska berättelse med sin brist på både skiljetecken och dialogtalmärken och non-stop-I-can ’ t-breathe-must-keep-reading pacing mer än någonting annat är det som höll mig att vända sidorna grymt. Hur jag lever nu är inte felfri men det är så vackert att det gör ont.

Daisy är vår huvudperson och berättare. En 15-årig New Yorker som har skickats av sin far för att bo hos sin avlidna mammas släktingar i England. Daisy berättar om sitt liv i England med sina konstigt magiska kusiner, från de idylliska första dagarna som gallivanting på landsbygden, utan vuxenövervakning efter att hennes moster åker på en resa till Oslo, till att bli kär i sin kusin Edmond. Berättelsen fortskrider med det efterföljande kaoset efter att England invaderats, kriget börjar och kusinerna evakueras och separeras; höjdpunkten är Daisy ’ s obevekliga strävan efter överlevnad tillsammans med sin yngsta kusin Piper och hennes försök att återförenas med Edmond.

när hur jag lever nu börjar, fann jag det svårt att lägga ner det. En del av denna reaktion kommer från dess nonstop berättelse. Jag tror att det bästa sättet att beskriva är: det läser som om Daisy tog ett djupt andetag En dag och bestämde sig för att berätta, läsaren, hur hon levde i dessa dagar i England och inte sluta förrän hon var klar. Resultatet är en rapport mellan läsaren och Daisy som är svår att bryta eftersom berättelsen är inbjudande och intim.

jag tycker också att det är nästan omöjligt att skilja plot och karaktär när det gäller den här boken. Jag tror att både plot och berättelse är i huvudsak Daisy. Och Daisy är, och följaktligen berättelsen också, självabsorberad och opålitlig men också: rolig, fjädrande, medkännande och livlig. Hon är en doer och en överlevande och bland kusiner som är nästan mytiska varelser (de har konstiga förmågor som att kunna prata med djur och kommunicera tyst), hon är också nästan den mest verkliga också. Hon är en kraft, en drivkraft.

jag tror att detta citat sammanfattar allt som Daisy är:

”jag får inte tillräckligt med kredit i livet för de saker jag lyckas inte säga.

naturligtvis för att överleva, Piper och jag behövde ha en plan, och jag var den som skulle behöva göra det eftersom Piper jobb var att vara en mystisk varelse och min var att få saker gjorda här på jorden som var precis hur korten delades ut och det var ingen mening att tänka på det på något annat sätt. Vår stora plan, som vi inte ens behövde diskutera, var att komma tillbaka med Edmond och Isaac och Osbert med krok eller skurk. Hittills var jag ganska dimmig i detaljerna.”

gör hon det? Du måste läsa för att ta reda på det. Men vet detta, den andra delen av boken skiljer sig starkt från den första delen och det är hjärtskärande och hjärtvärmande och de sista raderna i romanen är otroliga.

det finns också en aura av mysterium kring historien eftersom Daisy är en viss typ av opålitlig berättare – en som är självupptagen och inte kommer att se längre än sin egen näsa, åtminstone till att börja med. Och detta ger ett dubbelt resultat.

å ena sidan kände jag mig helt frustrerad över detta. Och det här är en mycket personlig reaktion på själva historien och hur Daisy reagerar på vad som händer runt henne. Ett krig hotar i horisonten, deras land invaderas, den enda vuxna de kan lita på är borta och ändå verkar Daisy inte ställa många frågor. På grund av det kunde jag inte berätta vem som invaderade England, när eller varför. Historien har också en viss ”gamla dagar” känsla-barnen är hemundervisade, de lever på gården men det är faktiskt någon gång inom en snar framtid. Det finns omnämnanden av e-post och mobiler och så jag tyckte det var svårt att tro att dessa barn skulle vara så na auguive och så isolerad att inte ställa enkla frågor, särskilt i deras ålder. Daisy börjar ett sexuellt förhållande med Edmond och även om jag har nollproblem med att de är kusiner, och jag älskade faktiskt deras anslutning och kärlekshistoria, har jag problem med hur hon aldrig tänkte på preventivmedel (jag fortsatte att vänta på att hon skulle bli gravid).

så detta är å ena sidan. Å andra sidan, det faktum att berättelsen är så utblottad av vissa realistiska detaljer gör det möjligt för historien att avskalas till sina väsentligheter, till vad som är avgörande: folket och hur de överlever i krigstider. På grund av det, de irriterande detaljerna spelar ingen roll för allt du behöver veta är hur Daisy levde då och hur hon lever nu. Och vad hon måste göra för att komma från en punkt till en annan. Och att mina vänner är en historia värd att läsa.

anmärkningsvärda citat / delar:

Jag heter Elizabeth men ingen har någonsin kallat mig det. Min far tittade på mig när jag föddes och måste ha trott att jag hade ansiktet på någon värdig och ledsen som en gammaldags drottning eller en död person, men det jag visade mig är vanligt, inte mycket där att märka. Även mitt liv hittills har varit vanligt. Mer Daisy än Elizabeth från ordet.

men sommaren åkte jag till England för att stanna hos mina kusiner allt förändrades. En del av det var på grund av kriget, som förmodligen förändrade många saker, men jag kan inte komma ihåg mycket om livet före kriget ändå så det räknas inte i min bok, vilket det här är.

för det mesta förändrades allt på grund av Edmond.

och så här är vad som hände.

****

jag kommer från det här planet, och jag ska berätta varför det är senare, och landar på Londons flygplats och jag letar efter en medelålders typ av kvinna som jag har sett på bilder som är min moster Penn. Fotografierna är inaktuella, men hon såg ut som den typ som skulle ha ett stort halsband och platta skor, och kanske någon form av smal klänning i svart eller grått. Men jag gissar bara eftersom bilderna bara visade hennes ansikte.

hur som helst, jag tittar och tittar och alla lämnar och det finns ingen signal på min telefon och jag tänker Åh bra, jag kommer att överges på flygplatsen så det är två länder som de inte vill ha mig i, när jag märker att alla är borta utom det här barnet som kommer fram till mig och säger att du måste vara Daisy. Och när jag ser lättad ut gör han det också och säger att jag är Edmond.

Hej Edmond, jag sa, trevligt att träffa dig, och jag tittar på honom svårt att försöka få en känsla för hur mitt nya liv med mina kusiner kan vara.
låt mig nu berätta hur han ser ut innan jag glömmer för det är inte precis vad du kan förvänta dig av din genomsnittliga fjortonåring vad med cigaretten och håret som såg ut som om han klippte det själv med en yxa i nattens död, men bortsett från det är han precis som någon form av mutt, känner du de du ser på hundskyddet som är lite hoppfulla och söta och lägger näsan rakt i din hand när de möter dig med en viss typ av värdighet och du vet från den sekunden att du ska ta honom hem? Det är han.
bara han tog mig hem.

jag tar din väska, sa han, och även om han är ungefär en halv mil kortare än mig och har armar ungefär lika tjocka som ett hundben, tar han min väska och jag tar tillbaka den och säger Var är din mamma, är hon i bilen?

och han ler och tar ett drag på sin cigarett, vilket trots att jag vet att rökning dödar och allt det, tycker jag är lite coolt, men kanske alla barn i England röker cigaretter? Jag säger ingenting om det är ett välkänt faktum att rökningsåldern i England är något som tolv och genom att göra en stor sak om det kommer jag att se ut som en idiot när jag knappt har varit här fem minuter. Hur som helst, Han säger att mamma inte kunde komma till flygplatsen för att hon arbetar och det är inte värt någons liv att avbryta henne medan hon arbetar, och alla andra verkade vara någon annanstans, så jag körde här själv.
jag tittade på honom roligt då.

du körde här själv? Körde du hit själv? Ja, Och jag är hertiginnan av Panamas privata sekreterare.

dom: även om jag var lite frustrerad över det inte vetande, uppskattade jag boken fullt ut för vad den är: en fängslande, vacker berättelse om överlevnad och kärlek.