Boganmeldelse: hvordan jeg lever nu af Meg Rosoff

forfatter: Meg Rosoff

Genre: Ya/ dystopisk

udgiver: Vendy Lamb Books (US)/ Puffin (UK)
Udgivelsesdato:April 2006 / juni 2010 (UK – re edition)
Paperback: 194 sider

“hver krig har vendepunkter og hver person også.”

femtenårige Daisy sendes fra Manhattan til England for at besøge sin tante og fætre, hun aldrig har mødt: tre drenge nær hendes alder og deres lillesøster. Hendes tante går væk på forretningsrejse kort efter Daisy ankommer. Den næste dag går bomber ud, da London bliver angrebet og besat af en unavngiven fjende.

da strømmen svigter, og systemer fejler, bliver gården mere isoleret. På trods af krigen er det en slags Eden, uden voksne ansvarlige og ingen regler, et sted hvor Daisy ‘ s uhyggelige bånd med sine fætre vokser til noget sjældent og ekstraordinært. Men krigen er overalt, og Daisy og hendes fætre skal føre hinanden ind i en verden, der er ukendt på den mest skræmmende, mest elementære måde.

stå alene eller serie: stå alene.

Hvordan fik jeg denne bog: købt.

hvorfor læste jeg denne bog: Det har været på vores radar i lang, lang tid.

anmeldelse:

jeg havde ventet på at læse, hvordan jeg lever nu i lang tid nu, især efter at have læst anmeldelser af nogle af mine foretrukne bloggere (og af et par aviser også, men hvem bekymrer sig om dem? Jeg stoler meget mere på mine yndlingsbloggere. Angie navngav endda sit yndige barn efter en karakter i denne bog) og endelig kom tiden med YAAM.

det er ikke svært at finde ud af, hvad der gør, hvordan jeg lever nu sådan en overbevisende læsning: dens stemningsfulde, atmosfæriske fortælling med sin mangel på både tegnsætning og dialogtalemærker og non-stop-i-can ‘ t-breathe-must-keep-reading pacing mere end noget andet er det, der fik mig til at vende siderne voldsomt. Hvordan jeg lever nu er ikke fejlfri, men det er så smukt, det gør ondt.

Daisy er vores hovedperson og fortæller. En 15-årig mand, der er blevet sendt af sin far for at bo hos sin afdøde mors slægtninge i England. Daisy fortæller sit liv i England med sine underligt magiske fætre, fra de idylliske første dage, der gallivanting på landet, uden opsyn af voksne, efter at hendes tante tager på tur til Oslo, til at blive forelsket i sin fætter Edmond. Fortællingen skrider frem med det efterfølgende kaos, efter at England er invaderet, krigen starter, og fætrene evakueres og adskilles; højdepunktet er Daisy ‘ s ubarmhjertige stræben efter at overleve sammen med sin yngste fætter Piper og hendes forsøg på at genforene sig med Edmond.

når Hvordan jeg lever nu starter, fandt jeg det svært at lægge det ned. En del af denne reaktion kommer fra dens nonstop fortælling. Jeg tror, den bedste måde at beskrive er: det lyder som om Daisy tog en dyb indånding en dag og besluttede at fortælle mig, læseren, hvordan hun levede i disse dage i England og stoppede ikke, før hun var færdig. Resultatet er en rapport mellem læseren og Daisy, der er svært at bryde, fordi fortællingen er indbydende og intim.

jeg finder også, at det er næsten umuligt at adskille plot og karakter, når det kommer til denne bog. Jeg tror, at både plot og fortælling i det væsentlige er Daisy. Og Daisy er, og dermed også fortællingen, selvoptaget og upålidelig, men også: sjov, modstandsdygtig, medfølende og livlig. Hun er en doer og en overlevende og blandt fætre, der næsten er mytiske væsner (de har underlige evner som at kunne tale med dyr og kommunikere lydløst), hun er også næsten den mest virkelige. Hun er en kraft,en drivkraft.

jeg tror, at dette citat opsummerer alt, hvad Daisy er:

“jeg får ikke næsten nok kredit i livet for de ting, jeg formår ikke at sige.

selvfølgelig for at overleve, Piper og jeg havde brug for at have en plan, og jeg var den, der skulle gøre det, fordi Pipers job var at være en mystisk væsen, og min var at få tingene gjort her på jorden, som var lige hvordan kortene blev uddelt, og der var ingen mening at tænke på det på nogen anden måde. Vores store plan, som vi ikke engang skulle diskutere, var at komme tilbage sammen med Edmond og Isaac og Osbert ved krog eller skurk. Indtil nu, jeg var temmelig uklar i detaljerne.”

gør hun det? Du bliver nødt til at læse for at finde ud af det. Men ved dette, den anden del af bogen er markant forskellig fra den første del, og den er hjerteskærende og hjertevarmende, og romanens sidste linjer er utrolige.

der er også en aura af mystik omkring historien, fordi Daisy er en bestemt type upålidelig fortæller – en der er selvoptaget og ikke vil se længere end sin egen næse, i det mindste til at begynde med. Og det giver et dobbelt resultat.

på den ene side følte jeg mig fuldstændig frustreret over dette. Og dette er en meget personlig reaktion på selve historien, og hvordan Daisy reagerer på, hvad der sker omkring hende. En krig truer i horisonten, deres land er invaderet, den eneste voksne, de kan stole på, er væk, og alligevel ser Daisy ikke ud til at stille mange spørgsmål. På grund af det kunne jeg ikke fortælle dig, hvem der invaderede England, hvornår eller hvorfor. Historien har også en vis” gamle dage ” følelse – børnene er homeschooled, de lever af gården, men det er faktisk et punkt i den nærmeste fremtid. Der er omtaler af e-mails og mobiler, og derfor fandt jeg det svært at tro, at disse børn ville være så na-larve og så isolerede, at de ikke stillede enkle spørgsmål, især i deres alder. Daisy starter et seksuelt forhold til Edmond, og selvom jeg har nul problemer med, at de er fætre, og jeg faktisk elskede deres forbindelse og kærlighedshistorie, har jeg et problem med, hvordan hun aldrig tænkte på prævention (jeg ventede fortsat på, at hun blev gravid).

så dette er på den ene side. På den anden side er det faktum, at fortællingen er så mangelfuld for visse realistiske detaljer, at det gør det muligt for historien at blive fjernet til dets blotte væsentlige, til hvad der er afgørende: folket og hvordan de overlever i krigstider. På grund af det, de irriterende detaljer betyder ikke rigtig noget, fordi alt hvad du behøver at vide er, hvordan Daisy levede dengang, og hvordan hun lever nu. Og hvad hun skal gøre for at komme fra et punkt til et andet. Og at mine venner er en historie, der er værd at læse.

bemærkelsesværdige citater / dele:

Jeg hedder Elisabeth, men ingen har nogensinde kaldt mig det. Min far kiggede et blik på mig, da jeg blev født og må have troet, at jeg havde ansigtet til en værdig og trist som en gammeldags dronning eller en død person, men hvad jeg viste sig som er almindelig, ikke meget der at bemærke. Selv mit liv hidtil har været almindeligt. Mere Daisy end Elisabeth fra ordet gå.

men sommeren gik jeg til England for at blive hos mine fætre, alt ændrede sig. En del af det var på grund af krigen, som angiveligt ændrede mange ting, men jeg kan alligevel ikke huske meget om livet før krigen, så det tæller ikke i min bog, som dette er.

for det meste ændrede alt på grund af Edmond.

og her er hvad der skete.

****

jeg kommer ud af dette fly, og jeg vil fortælle dig, hvorfor det er senere, og lander i London lufthavn, og jeg leder efter en middelaldrende slags kvinde, som jeg har set på billeder, som er min tante Penn. Fotografierne er forældede, men hun lignede den type, der ville bære en stor halskæde og flade sko, og måske en slags smal kjole i sort eller grå. Men jeg gætter bare, da billederne kun nogensinde viste hendes ansigt.

alligevel ser jeg og ser, og alle forlader, og der er intet signal på min telefon, og jeg tænker Åh godt, jeg bliver forladt i lufthavnen, så det er to lande, de ikke vil have mig i, når jeg bemærker, at alle er væk undtagen dette barn, der kommer op til mig og siger, at du skal være Daisy. Og når jeg ser lettet ud, gør han det også og siger, at jeg er Edmond.

Hej Edmond, jeg sagde, rart at møde dig, og jeg ser hårdt på ham for at prøve at få en fornemmelse af, hvordan mit nye liv med mine fætre kan være.
lad mig nu fortælle dig, hvordan han ser ud, før jeg glemmer det, fordi det ikke er nøjagtigt, hvad du ville forvente af din gennemsnitlige fjortenårige hvad med cigaretten og håret, der så ud som om han skar det selv med en økse om natten, men bortset fra det er han nøjagtigt som en slags mutt, kender du dem, du ser på hundehospitalet, der er slags håbefulde og søde og lægger næsen lige i din hånd, når de møder dig med en bestemt slags værdighed, og du ved fra det sekund, at du vil tage ham hjem? Det er ham.
kun han tog mig hjem.

jeg tager din taske, sagde han, og selvom han er cirka en halv kilometer kortere end mig og har arme, der er lige så tykke som et hundeben, griber han min taske, og jeg griber den tilbage og siger, Hvor er din mor, er hun i bilen?

og han smiler og trækker på sin cigaret, som selvom jeg ved, at rygning dræber og alt det, synes jeg er lidt cool, men måske ryger alle børnene i England cigaretter? Jeg siger ikke noget, hvis det er et velkendt faktum, at rygealderen i England er noget som tolv, og ved at gøre en stor ting ved det, vil jeg ende med at ligne en idiot, når jeg næppe har været her fem minutter. Alligevel, han siger, at mor ikke kunne komme til lufthavnen, fordi hun arbejder, og det er ikke værd at nogens liv afbryder hende, mens hun arbejder, og alle andre syntes at være et andet sted, så jeg kørte her selv.
jeg kiggede på ham sjovt dengang.

du kørte her selv? Du kørte her selv? Jeg er hertuginden af panamas private Sekretær.

bedømmelse: selvom jeg var lidt frustreret over det ikke-vidende, værdsatte jeg bogen fuldt ud for, hvad den er: en spændende, smuk historie om overlevelse og kærlighed.